Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Jag skulle...

Skrivet av Monica i Lycksele
definitivt kolla med ultraljud. För det skulle underlätta att veta om det i förväg. Min syster som fick barn i somras, hon bad om att få ett morfologiskt ultraljud (kring vecka 20). Dels eftersom vi har många i vår släkt med klumpfot, samt att vi hade en kusin med Down Symdrom (& klumpfot).

Jag vet att när min syster fick sitt första barn (-88) så var hon orolig över att om det Cristoffer skulle ha det. För då fanns arvsanlaget till klumpfot på båda sidorna. (Christoffer har en kusin som har det + hans morfor, dvs min pappa). Men Jag har aldrig haft en tanke på klumpfot alls, jag visste inte ens vad det var när William föddes. Hade visserligen hört talas om det, men min pappa har mest skämtat om det och sagt att hans fot blev lite kostig när en lastbil körde över den när han var liten:-)

Jag tycker inte att klumpfot är hela världen. Visst är det lite bök i början, men med dagen behandling så är förutsättningarna så goda att blir helt bra. Visst vill alla ha fullt friska barn, det gör ont att se sina barn ha ont eller inte må bra.

Fördelarna med att veta skulle vara att man kunde kolla upp vad det innebär, kanske kunna se över om man behöver en annan säng, vagn, bilbarnstol, matstol, kläder etc. Sen har man tur och hittar hit på denna sida, så kan man fråga och prata med andra i samma situation.......

Min sambo lyckades krocka min fina Golf i dag på väg till Julhandlingen genom att köra in i grannen staket och in i ett träd, så där rök 3000kr i självrisk innan ens min julklapp var köpt och min bil går inte att köra.


Nä nu väntar julstädningen....

GOD JUL!!

Kram
Monica & William-02

« Tillbaka till trådstarten