Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Efter DB-skena...

Skrivet av Monica i Lycksele
...ja om hon haft den i tre månader är det meningen att hon ska ha den i minst 4 år till...Det lät inte specilellt uppmuntrande.

Vad trist att det fungerar så dåligt. Metoden är helt klart optimal- NÄR DEN FUNGERAR. Vi hade en otroligt dålig start med den, William var 9 månader när han för första gången fick byta till dem från vanlig plastskena. Han skrek hysteriskt när vi försökte ta på honom den (Jag kände mig som ett monster:-/) och han sov inte alls speciellt bra (dessutom var skorna för mycket utåtvinklade och i minsta storleken). Så jag tog helt sonika och slutade med dem och gick tillbaka till plastskenan. En månad senare var vi tillbaka på ortopedmott. och jag erkände min svaghet.
Läkaren som nyss blivit "frälst" av metoden, sa att det var oftast föräldrarna som var avigt inställda och de som gav upp för det var jobbigt i början... DET var sporrande nog för mig att inte vara hindret i hans behandling-Läkaren visste säkert att det var effektivt att spela på föräldrarnas vilja och önskan att göra allt för sina barn:-)
Så vi bytte till större skor och vinklade dem lite mindre utåt (för att vänja in fötterna) och otroligt nog så tog det bara en vecka till att få honom att inte bry sig om skenan.

Jag menar nu inte att man ska stå ut med vad som helst och plåga sina barn med en metod som inte fungerar. Jag tycker man ska rådfråga sin läkare om man kan justera på något sätt eller fundera på en annan metod om det känns alldeles hopplöst. Jag tror att det är bättre att ha en skena än ingen alls.
Det som jag har uppfattat är så bra med Ponsettis metod är att han har använt den i över 50 år och haft samma utmärkta resultat hela tiden, vilket gör den unik. De flesta har valt att operera för det ger snabbt resultat och många tycker att det är bra med snabba metoder - Bra kortsiktigt, men sämre i längden med stela fötter och smärta vid mycket ansträngning. De har även prövat med vanliga plastskenor under en tid, då själva Ponsetti var borta från kliniken ett tag, men fann ganska snart att det gav inte alls samma goda resultat och gick då tillbaka till db-skena.

Har sett kommentarer från läkare i Sverige att de anser hans metod uråldrig - Konstigt tycker JAG att förakta en metod som fungerat i över 50 år. När man i Sverige inte kunnat visa samma resultat som han - Dels för att man har inte underlag att bevisa att den fungerar i samma utsträckning och sen att läkarna i Sverige tycks köra olika behandlingar. En del opererar fortfarande i stor utsträckning och det anser våran läkare tillhöra uråldrig behandling. Då syftar han på att böka med ledkapslar och sånt. Kapa hälsenor är ett måste om det är ett behov. Han menar att operation kan vara ett alternativ när man tömt alla andra icke-operativa alternativ.
Sen sa vår läkare att Ponsetti var ensam i hela USA om att använda denna metod i 40 år och han fick kämpa för den eftersom Läkare i USA hellre opererar för det ger mer pengar till sjukhusen från försäkringsbolagen. Det var inte förrän metoden börja spridas via internet och i världen om att det fanns en icke-operativ metod med lysande resultat, så "föräldrarna" började söka upp hans klinik. Då kunde han visa 40-åriga patienter utan men efter sin klumpfot. Han har mött enormt motstånd från andra Läkare, men även intresse och hans metod har sakta börjat sprida sig. Han har tydligen inte så mycket nerskrivit kring metoden, vilket har varit ett problem. Men han håller på att dokumentera och han låter läkare komma och praktisera hos honom. Det var det Bertil Romanus gjorde i början på 80-talet innan han införde metoden i Göteborg. När jag fick mejl från B Romanus, sa han att han mött mycket motstånd till metoden i Sverige. Så jag gissar att några läkare inte gillar att någon ger dem en visning kring en metod de inte sett förut. Nä, jag vet inte varför.

Nä nu skall jag avsluta mina svammelmeningar och åka och hämta upp William i Vilhelmina hos min mamma. Vi har haft han borta i 3 dagar (första gången), så man känner att han saknas:-)

GOTT NYTT ÅR!!!
och hoppas att det löser sig snart!
Kramis

Monica:-)

Han sa att böket med DB-skenan betalar tillbaka sig i framtiden. Kanske klen tröst i allt bök:-)

Sen måste jag erkänna att när han sa till oss att William skulle ha skenan tills han var 4 1/2 år höll jag på att dö. (för tidigare gällde det så länge han tykte det gick bra, typ dryga 1 år- det med den gamla plastskenan) Men idag när William är snart 2 1/2 år och hans fot fortfarande vill dra innåt, inser jag hur bra metoden är. Muskeln på insidan av benet är fortfarande otroligt stark och det anses ta några år till innan det jämnar ut sig mellan inre och yttre muskeln...

Hoppas att jag inte låter som en moraltant, jag menar inte att jag har den optimala åsikten. Utan detta är bara min åsikt:-)

« Tillbaka till trådstarten