Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

hej och hå

Skrivet av veronica o wiggo-03
såg att monica redan svarat en del på din fråga ;o)

tänkte även tillägga att nu diskuteras det i usa om man inte ska låta barnen ha db-skenan (alltså skor som sitter fast på en skena) till kanske 5 års ålder. det har visat sig att musklerna fortfarande kan vara nyckfulla för 3-4-åringarna och plötsligt är fötterna helt felställda igen om man slutat med skenan på natten för tidigt.

iofsg så finns det vissa doktorer i usa som säger till föräldrarna att sluta med skenan när fötterna ser fina ut vid 2-3-års ålder och så vips har fötterna återgått till dåligt läge.

då det funkar bra med skenen på natten för wiggo så kommer jag att hoppas på att han kan tänksa sig att ha den länge, länge för att förhindra något tjafs när han blir äldre.

låter inget bra att vanna är så besvärad av skenan att hon inte kan sova. enligt ponseti så ska det inte vara så. en rätt inställd fot ska inte besväras av en rätt inställd skena. men det kan ju vara så att hon inte gillar skorna bara.
behandlingen ska ju funka för er båda så är det ju bara. vore jag du så skulle jag höra mig för med doktorn. höra vad som kan förbättras med dn metod som används nu o.s.v fast det kanske ni redan har gjort.

enligt ponseti så behövs varken (k)afo-skena eller specialskor den tiden man inte har db-skenan på dagen så det kanske är så att er doktor kombinerar olika behandlingar. kanske skulle han kunna optimera behandlingen genom att bara använda sig av en behandling? bara några tankar liksom.

för oss har det funkat ypperligt med skorna och wiggo hjälper till att sätta på sig skorna på kvällen nu ;o) kör ner foten helt själv och ska pilla med snörerna. kan även tillägga att han kan inte sova utan skorna. då ligger han och jonglar runt med benen och kan inte komma till ro. så så olika kan det vara.

glöm inte att det viktiga är att behandliningen funkar för din tjej och då är det ju skitisamma vad för behandling det är, bara den fungerar och att den ger optimalt resultat.

hoppas att det inte låter som om jag vill skriva dig på näsan nu för det vill jag verkligen inte och jag vill heller inte påskina att jag kan massor utan delar bara med mig av mina tankar. då jag vet hur bra det kan fungera!

massor av kramr till er från oss!

« Tillbaka till trådstarten