Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Det är farligare att föda på sjukhus..

Skrivet av AnnJessica med Arvid 13 månader
..om man inte bara tittar på dödlighet och svårare komplikationer som är det som syns i statistiken. Där är det lika ofarligt för förstagångsföderskor att föda hemma och lite mindre farligt för omföderskor att föda hemma istället för på sjukhuset.

Men tänker man sedan på allt annat som onödigt går snett, där barnet och mamman skiljs åt och den mycket viktiga anknytningen blir kompromiterad....då har ju de barn som föds hemma en väligt mycket storre chans att få uppleva en bra första anknytning. Forskning har sedan visat att denna tidiga anknytningsstörning kan synas i mamma/barn förhållandet minst 5 år efter. Så visst, vi väljer vår/barnens upplevelse + en lika stor eller större säkerhet som på sjukhus + att vi slipper alla kränkningar som den moderna BB-"vården" utsätter oss kvinnor för. Som jag ser det är det liksom ingen sak att diskutera. =)

Jag tror faktiskt att alla "misslyckade/kunde ha gått snett om inte på sjukhuset"-sjukhusfödslar som folk har återberättat för mig skulle kunna vara ett direkt eller indirekt resultat av någon av alla de mängder av intreventioner som BB ägnar sig åt...under en alldeles normal förlossning. Jag tycker faktiskt det är konstigt att det finns kvinnor som är såna "super-coolingar" att de lyckas klämnma ur sig en unge på normalt sätt på BB. Jag skulle nog aldrig ha lyckats med det.

AnnJessica
..nedan skickar jag med ett inlägg som jag skrev på föräldrakanalen tidigare.


-----


Jag kände för att svara på ditt inlägg för jag tror det är en del saker du inte förstått.

Det finns kvinnor, även bland mina vänner, som har haft förlossningar som slutat dåligt (barnet har dött) just FÖR att de fött på sjukhus. Detta är ju såklart inget som sjukvården vill tala högt om (och inget som officiellt hamnat på dödsattesten) men det har till exempel att göra med ingångsättning med kemikalier som kan störa födselförloppet, eller smärtlindring där till exempel Epidural är en stor bov. En vuxendos som når barnet påverkar diverse vitala funktioner som till exempel andningen.

Ett annat exempel (som hände min vän) är att barnet dör av mekonium i lungorna, vilket har visat sig betydligt vanligare vid sjukhusförlossningar (framförallt där bedövning använts). Teorin är att bedövningen (som också når barnet i mycket "större" doser än mamman känner av bedövningen) inte kan "hosta upp" mekoniumet från lungorna så som ett obedövat barn oftast kan. Vid hemförlossningar överlever överväldigande nästan 100% av barn med mekonium i fostervattnet, även vid svåra fall.

Mammor som föder på sjukhus har mycket svårare att slappna av, följa den naturliga processen och tar i mycket, mycket högre grad till bedövningar och hamnar oftare i lägen där man måste använda tång, sugklocka eller till och med kejsarsnitt. En födande sto, eller en ko är jättekänslig för yttre förändringar och man skulle ALDRIG tänka på att lasta dem i en lastbil och köra en halvtimme till veterinären, det skulle kunna störa förloppet så att mor och barns liv utsätts för onödiga risker. Men vi kvinnor förväntas utsätta oss och våra barn för just detta, trots att vi troligen är ännu mer känslig för stress i denna situation. Ett typexempel på detta är att de flesta kvinnors värkar avtar och kanske helt stannar upp när man skall iväg till BB. Fråga runt så kommer du att se att det stämmer. Sedan är det inte långt till diagnosen "värksvag" och så sätts värkstimulerande dropp in och helt plötsligt är förloppet helt rubbat och risken för tång, klocka eller snitt är stor.

I vilket fall som helst vill jag att du skall förstå att de mammor som väljer att föda hemma självklart ser till sitt barns bästa i första hand. De bedömer bara riskerna lite annorlunda än vad du gör. De ser kanske inte sjukvården som det säkraste alternativet utan kanske till och med som en stor potentiell riskfaktor. I alla fall så länge som förlossningen förlöper normalt. De ser det ofta som att de till och med undviker att utsätta barnet för en mängd risker som bara finns på sjukhus och som helt undviks i hemmet, och som bonus får de en första anknytningsperiod med barnet och en lugn födselsituation som inte på något sätt kan återskapas med den stress som finns på ett BB. Sedan vet alla pålästa hemfödsel- mammor (och alla är väldigt pålästa1 jag lovar dig!) att OM det uppstår problem i en hemförlossning så handlar det nästan aldrig om akuta saker utan problem som upptäcks i god tid där man har all möjlighet i världen att lugnt och stilla överföras till sjukhuset för hjälp och vård, NÄR DET FAKTISKT BEHÖVS.

Det är helt enkel så att hemfödsel-mammor har mycket på fötterna när de påstår att det är LIKA SÄKERT för förstföderskor och till och med SÄKRARE (något) för flerföderskor att föda hemma. Man tar faktiskt (hur konstigt det än kan låta för oss "moderna" sjukhustillvanda människor) en större risk med en sjukhusförlossning.

Och du, jag kan berätta att min vän ofta tänker att ”tänk om jag ändå hade stannat hemma, tänk om jag hade litat på mig själv, min egen förmåga, min kropps förmåga att föda barn naturligt och inte åkt till sjukhus förlitat mig på ”kunnig” personal”. Hon, som själv är sköterska, har ju sett att medicinsk personal ofta tar till medicinska lösningar, även när det inte är helt nödvändigt. Mången natt har vi ältat detta och hon tror att hennes dotters död mycket väl kan berott på den extra stress som sjukvården ”i alla välmening” utsatte henne och barnet för, och hon kommer alltid, alltid att undra om hon inte skulle fått behålla sin underbara lilla dotter om hon fött hemma i lugn och ro. Precis som du skulle ha undrat motsatt. Det är nog bara högst mänskligt.

Det viktiga är att komma ihåg att ingen kan LOVA oss att våra förlossningar har en lycklig utgång, vi måste alla ta ansvar för oss själva och ALLA försöker göra det som är mest rätt för sitt barns skull. Döm aldrig!

Och läs gärna på, här har du referenser till massor av vetenskapliga undersökning publicerade av några av de viktigaste medicinska tidskrifterna i världen och med mycket god vetenskaplig kvalitet: http://www.homebirth.org.uk/

Lycka till i framtiden,
Anja

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv