Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Åh!

Skrivet av Cecilia med Juni & Tindra 30/8
Ja, först har vi ju själva förflyttningen, som är ett stort riskmoment i sig! Det är ju inte för inte som det är förbjudet enligt djurskyddslagar att flytta på ett födande djur! Men en födande människa får man visst flytta hur som helst, helknasigt! En vetrinär tar absolut inte och flyttar djuret från den plats där det börjar, det är förknippat med stora risker för komplikationer. Och det är ju faktiskt välkänt att värkarbetet ofta stannar av så att man blir hemskickad igen.

Jag valde att föda på sjukhus sist, och tror inte alls att det var riktigt bra. Jag blev stressad och var oroad över bliresan, barnets hjärtljud visade på att hon också blevb stressad och hon hade beckat lite i vattnet. Det hade sannolikt aldrig inträffat om jag hade stannat hemma istället. Ångrar faktiskt mitt val lite i eftyerhand, ja redan då var jag rätt osäker faktiskt och sa det i bilen på väg in, att det var nog inte så klokt egentligen.

Sedan har vi ju själva sjukhusmiljön, rutiner som stör kvinnan i födelsearbetet, konfrontation med främmande personer som kan störa kvinnan och utlösa komplikationer i födandet. Och ingrepp som ibland nog är till större skada än nödvändighet. Man provar sällan mer naturliga alternativ som hukställning för att få ut barnet snabbare, utan väljer kanske gynläge, klipp och sugklocka direkt istället för som sista åtgärd.

Tills alldeles nyligen fanns det ju också rutiner kring tvätt och lavemang som stör barnets immunförsvar - det var en artikel i DN så sent som igår.

Sedan uppmuntras man också ofta att ligga i ställningar som försvårar och kan försvåra barnets syresättning. Tex för att kolla med CTG så tvingas man ligag stilla och plågas istället för att få hitta ställningar som kvinnan, barnet och förloppet gynnas av. Det blir lite moment 22 - för att ha koll på säkerheten så äventyrar man säkerheten i födandet. Och man har en massa sådana riskabla stressmoment under födseln. :-(

Det är sånt jag ser som ett negativt risktänkande i alla fall. Att man försöker laga sånt som inte är trasigt, och det tror jag inte kan vara bra. Det är en helt annan sak än att använda bilbälte och den typen av sätt att skydda sig. Bilbälte och liknande är ju helt andra saker, det går ju inte att jämföra så. Att föda barn är ju något friskt och naturligt, inte en sjukdom som behöver botas och skyddas ifrån. Att köra bil är inte naturliga hastigheter för oss att färdas i, jag tycker att det är ganska läskigt faktiskt. Kör inte en meter utan att alla är väl bältade, och inga lösa projektiler i baksätet! När man föder så tycker jag att det säkraste är att skapa lugna och goda förutsättningar för att kroppen ska kunna göra jobbet på bästa sätt, utan onödiga stress och riskmoment.

Sedan har vi ju alla främmande bakterier på ett sjukhus. Och mycket sjukhussjuka nu. De riskerna slipper man ju i sit eget hem med sina egna baciller.

Jag ångrar lite att jag inte födde mitt andra barn hemma istället. Vi får väl se hur jag gör om det blir fler barn. Det här med att åka 2 mil fastspänd i bil under ett värkarbete är inte något jag tycker är särskilt oriskabelt, det är i alla fall ett som är säkert! :-)

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv