Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Så här

Skrivet av Ki
tänker jag. Jag är ingen hemföderska själv, men intresserad av ämnet som fascinerar lite. Jag har dock inte tagit ställning i frågan för eller emot, så att jag kan påstå att jag tycker si eller så, men jag kan svara på vad jag väljer för egen del och det är att föda på sjukhus. Jag kan samtidigt förstå resonemanget i att den som blir avslappnad av att föda hemma får en snabbare och lättare förlossning förenad med mindre antal komplikationer som kan anses stressrelaterade.

Men det finns också de som skulle få panik av att föda hemma utan CTG-apparat och näraliggande op-avdelning. Till dessa hör jag. På sjukhus känner jag att jag slipper ha full koll och ta eget ansvar för vad som ska hända, mitt i en situation där jag styrs av min egen kropp och inte av min egen vilja eller mitt eget intellekt. Jag kan lämna över ansvaret åt andra och bara försöka hänga med och ta mig igenom det hela.

Jag har fött två barn på sjukhus, snabbt och lätt men mycket smärtsamt (har ej hunnit få bedövning). Det andra barnet visade sig ha ett mycket svårt hjärtfel och det var tack vare att vi befann oss på sjukhus och en läkare kom och lyssnade på hjärtat som vi snabbt kom iväg till universitetssjukhuset för en akut operation. Barnmorskan hade helt nonchalerat barnets blå underkropp och påstått att nyfödda ser ut så där samt gratulerat mig till en präktig och välskapt flicka. Hjärtat lyssnade hon därför inte på utan litade på sin "känsla" och erfarenhet.

Det måste jämföras med en hemsituation där bara barnmorskor bedömer barnet efter förlossningen utan tekniska hjälpmedel, eller hur? Skillnaden var att det på sjukhus där min dotter föddes finns läkare (som upptäckte blåsljudet), EKG, röntgen osv (som visade hur bråttom det var). Ett ynka dygn till och hon hade antagligen haft betydligt sämre förutsättningar att klara sig/orka med operationen som kom akut strax efter. Hemförlossningar i all ära, och hjärtfel är ovanligt, det vet jag, men vad hade hänt om jag själv tyckt att jag efter min första snabba förlossning ville föda hemma? Det vågar jag inte tänka på.

Men det är givetvis upp till var och en hur man resonerar och hur man kalkylerar med risker. Det kanske för vissa är farligare att spänna sig på sjukhus och riskera stresskomplikationer. Men för andra skulle en hemförlossning på samma sätt bli farligare. Jag kan inte uttala mig från båda perspektiven eftersom jag inte fött hemma själv men mitt missfall fick jag hemma. Då upplevde jag panik med graviditetsrester som kom ut på toa och en störtblödning som stänkte ner halva badrummet och därefter ilfart in till akuten med blod som forsade. Det var bara i v.9 så jag började fundera om hur jag skulle reagerat om jag råkat föda ett levande barn hemma efter fullgången tid och inte hunnit in till sjukhus. Jag hade fått panik tror jag. Kände mig väldigt ensam och utlämnad och då är jag ändå sjuksköterska själv.

Men vi är alla olika och den som är lugn och avslappnad och harmonisk hemma har säkert ökade chanser att en normal förlossning går både snabbare och lättare. Har man fött normalt innan ökar också chanserna att nästa förlossning också ska bli normal. Men man bör också ha med i beräkningen att det KAN inträffa komplikationer som ingen kunnat förutse och som inte kan kopplas till misstag mm. Förr födde alla hemma och hur var det då? Inträffade inte ganska många komplikationer och dödsfall av både mor och barn? Visserligen åker man väl in till sjukhus så snabbt man kan om något går snett idag, men ändå.

Sedan är det kanske svårt att jämföra den statistik som finns idag. De som föder hemma blir avslappnade av detta, är troligen inte förlossningsrädda på samma vis som t.ex. jag själv och många andra. De har också normala graviditeter och har fött normalt innan. Framför allt så är det ett fåtal som föder hemma. Så statistiken måste ju visa på färre komplikationer för denna grupp. Inom sjukhusgruppen som är en stor grupp finns alla kategorier, riskgruppsmammor med sjukdomar, barn där missbildningar upptäckts innan förlossningen, mammor som tidigare fött med komplikationer, väldigt unga mammor, väldigt gamla mammor osv.

Ja, detta var mest ett reflekterande fram och tillbaka och inte ett ställningstagande för och emot för någon annan än mig själv. På det stora hela är väl chanserna mycket goda att just hemföderskor ska få en komplikationsfri, snabb och fin förlossning.

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv