Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Jaha, redan sagt... Mer seriöst svar

Skrivet av Amelie
Jag har inte fött planerat hemma, men väl oplanerat, fick liksom inte ändan ur vagn och åkte in...

För mig skulle det kännas tryggt och säkert om jag hade barnmorskor med mig den här gången. Jag har läst flera studier där man har kommit fram till att det är färre barn som dör vid hemförlossningar än vid sjukhusförlossningar under samma förutsättningar, som problemfri graviditet o s v. Det är ganska svårt att säga något emot den statistiken, trots att det naturligtvis skulle kunna hända att barnet dör bara för att man inte var på sjukhuset.

Att barnadödligheten sjönk samtidigt som fler började föda på sjukhus är två faktorer som inte nödvändigtvis behöver vara kopplade till varandra. Det kan även ha att göra med att man lärde sig mer om vikten av god hygien, och även med nya medicinska kunskaper, som att det nu är möjligt att avgöra vilka som kan föda hemma utan större risker än på sjukhus och vilka som inte kan det.

Kejsarsnitt är väl den uppfinning som räddat flest liv, och det är inget man gör hemma, eller väljer bort för att föda hemma.

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv