Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

:o) Hej!

Skrivet av christina m puff o tim
Min första förlossning var verkligen inte någon rolig upplevelse heller. Jag höll på att bearbeta den ända fram till någon månad innan nästa förlossning, min kropp fokuserade sedan själv om till nästa förlossning, utan att jag behövde göra så mycket mer än att lyssna på den.
Din kropp är så KLOK! Lyssna på den så har du vunnit oändligt mycket!

Jag blev igångsatt under min första förlossning (en långdragen historia som sträckte sig över 2 dygn) - kan inte rekommendera det! Men visst, om det skulle krävas så, absolut!

Att jag verkligen skulle föda hemma var ett beslut som växte fram under hela graviditeten. Det var som om jag och barnet i samråd kände efter om det var det bästa för oss och det riktiga beslutet fattade vi ganska sent i graviditeten egentligen. Men vi hann hitta barnmorskor och fixa allt ändå. Min kropp skötte om även den beslutsprocessen i egen takt.

Det var en HELT annan sak att föda SJÄLV, utan kemikalier och stress och allt. Alltså, smärtan var otrolig, visst, men det fanns inget ONT i den, det bara gjorde förbaskat ont, om du förstår vad jag menar? Det var helt ok, det fick göra ont, det gör ju det liksom, att föda barn. Men man KLARAR det, man är gjord för att klara det (undantag finns, jag vet) och när man föder själv, alldeles naturligt, så är det en helt annan slags resa. Det var det för mig. Ruggigt ont, men det gick! Det gick! Min kropp visste precis vad den sysslade med, bara jag lät den göra det den skulle. Trygg miljö var det allra viktigaste för mig. Bekanta ansikten. Lugn och ro. Värme och närhet. Trygghet. Sedan gjorde kroppen det den skulle, med en rasande fart i mitt fall (4 timmar från vattenavgång till bebis på vardagsrumsgolvet). Visst skrek jag "neej" ett tag, men det är ju som det ska vara, det gör ont, men det går ju över. Det är en sådan begränsad tid det gäller. Själva smärtan är egentligen inte farlig alls, bara jobbig.

Att du har en dålig upplevelse med dig i bagaget behöver inte betyda att det skulle hämma dig under en hemförlossning. Mig störde det inte. Det var en helt annan upplevelse, min andra förlossning.

Kram!!

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv