Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Nja, det är lättare att spekulera om föräldrarna..

Skrivet av Superwoman
...och hur DE är utifrån barnens namn, tycker jag! (ett barns namn säger ju inget om barnens personlighet men ofta väldigt mycket om föräldrarnas...)

Flicknamnen tycker jag ger väldigt snarlika associationer. Alla namnen känns väldigt "lagoma" och "medelsvensson" på något vis (verkligen inget ont i det, i mina ögon!!). Möjligen får jag en känsla av att Klaras föräldrar nog har en lite högre utbildning och/eller bor i större stad och att Emilias föräldrar kanske antingen är lågutbildade eller bor i glesbygd. Olivia känns otroligt neutralt men av någon orsak känns det som om flickor med den här typen av namn ofta har äldre bröder - kanske matchar namnet helt enkelt bra ihop med många pojknamn??

Utseendemässigt tycker jag att det känns lite bakvänt med en stor blond Olivia - hon "ska" nog vara nätt och inte så jätteljus. De andra kan se ut hur som helst.

Vad gäller pojknamnen så är Noels föräldrar antagligen rätt trendmedvetna, den sortens föräldrar som släpar med ungen till köpcentra varenda helg från det att de kommer hem från BB, och dressar upp honom som en liten skyltdocka i H&M-kläder, låter honom ha håret i en lång amerikansk pojkfrisyr, bara låter honom äta skräpmat och misslyckas totalt med hans uppfostran - hmm, ja här hade jag ju liiiiite förutfattade meningar märker jag :-D

Max kan vara lite vem som helst. Hans föräldrar kan vara allt från akademiker till totalt illiterata, allt från storstad till landsbygd. Hur som helst är de inte speciellt trendmedvetna utan förmodligen har de en väldigt väl definierad personlig smak.

Alvin är det av pojknamnen som ger ungefär samma associationer som flicknamnen. Ett "snällt" och "lagom" namn. Alvin är ett namn som man ofta ser tillsammans med väldigt väl matchande syskonnamn - föräldrar som döper sina barn till Alvin verkar ofta tycka att det är viktigt att syskonens namn passar ihop. Något som i mina ögon tyder på ett lite drömmande och kreativt drag som säkert inte är en nackdel i föräldrarollen!

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv