Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

varför..?

Skrivet av lm
Varför ska man adoptera om man inte vill bli förälder? Vad vill man bli då? En barmhärtig samarit som barnet på nåder bor hos? Ursäkta min ironi men jag blir faktiskt upprörd. Inget barn, oavsett om det är gravt handikappat eller ej ska behöva känna att det fått föräldrar bara för att "det är så synd om dig". Visst, det förekommer, framför allt kanske i USA att man adopterar av barmhärtighet. Det är dock inget jag tycker vi i Sverige ska ta efter. Adoptera ska man göra av en genuin längtan efter barn. Om man inte gör det så är det nog inte förälder man vill bli utan någon vuxen som kan sörja för ett barn, vilket är stor skillnad.

Sedan en annan sak, vad menar du med adoption av handikappade barn? Varför skulle inte handikappade barn gå att adoptera utan barmhärtighetsmotivet? Å andra sidan skulle jag inte vilja att, om det händer mig eller min man något, att mitt barn (som är gravt handikappat) skulle adopteras av någon som inte ville bli förälder utan gör det av barmhärtighet. Jag tror inte att den personen skulle klara av/vilja älska mitt barn och engagera sig så mycket som barnet skulle behöva. För barmhärtighet är för mig en ytligare känsla än kärlek.

Visst kan man adoptera för att man inte tycker det spelar någon roll om barnet är biologiskt eller inte. Men grunden ska vara att man vill bli förälder, att man längtar efter barn.

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv