Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Men var står det då

Skrivet av HelenaD
i ursprungsinlägget att _grundorsaken_ var att göra en välgärning? Jag uppfattade det som att grundorsaken var att de ville ha ett till barn? Att sedan använda adoption som ett sätt att försöka bestämma kön på barnet låter i mina öron inte klokt men även flickor är ju barn, menar jag ;).

Im, är en biologisk förälder _alltid_ bättre än en adoptivförälder? Jag tänker på att du skrev: " Likväl som vi adopterade, om vi hade kunnat välja, hade valt våra biologiska föräldrar i första hand och adoptivföräldrar i andra hand.".

Sedan kan jag ärligt inte säga att jag hade valt ett biologiskt barn i första hand... Jag menar, jag hade gärna varit gravid med mitt barn, men det betyder ju inte att jag hellre hade velat ha just den _personen_ som hade blivit, före ett barn som är fött av en annan kvinna och kommit till mig via adoption. Att en person född av en annan kvinna är sämre som mitt barn. Hm, det var en konstig förklaring men jag kan inte förklara det bättre... Jag tror nämligen att man får de barn man ska ha - oavsett på vilket sätt de kommer till en.

Att man börjar med att försöka få biologiska barn är graviditetslängtan men även tiden och kostnaden: det är krångligt, det tar tid och det kostar massor med pengar att bli förälder via adoption. Men det betyder ju inte att det inte är ett likvärdigt val i hjärtat. Även från början. Förstår du hur jag menar?

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv