Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Men det är ju just det som är grejen

Skrivet av samma här
att man måste "gifta" sig. Att vara skrivna på samma adress är ingen juridisk markering säger du, men det skulle kunna vara under vissa förutsättningar. Det finns många sätt att rent tekniskt lösa den juridiska biten som nu sverige inte tillämpar.

Jag har gjort mitt val av man. Att lova något som redan är lovat blir att nedvärdera mitt tidigare liv och ställningstagande. Att ogiltigföklara 10års relation för att uppfylla en gammal patriarkalisk tradition är inte rätt och riktigt i mina ögon. Det är inte heller rätt mot mina tidigare barn.

Visst kanske det är bäst för barnet med gifta föräldrar men det ligger i giftemålets definition och det är just det som jag anser gammaldax.

Ni resonerar alla baserat på att giftemål är det som idag är lagstadgat. Det innebär inte att giftemål skulle vara enda alternativetom, om lagen varit konstruerad på ett mer modernt sett.

Att det enda rätta skulle vara två hetro gifta föräldrar har ju redan konstaterats som felaktigt i och med att singlar samt homosexuella registrerade par anses kunna adoptera. Att par som då har en annan politisk och samhälls uppfattning skulle tvingas frångå den för att erhålla rätt luktar diskriminering.

Jag har inget emot att de som utreder klassificerar/registrerar oss som "så som gifta inför lag" eller motsvarande alternativ. Men att jag själv skulle avvika från min övertygelse för att "få" bli förälder känns inte rätt. Lika lite som om religion, urprung, sexuelläggning eller vilket parti jag tillhär skulle vara en fråga vid godkännande av adoption.

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv