Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Om du har fått det så tidigt

Skrivet av Nell & Robert 16/5-01 + liten i magen
och det visar sig vara karpaltunnelsyndrom så är det nog stor risk att det blir värre. Prata med din barnmorska om en tid till arbetsterapeuten för utprovning av skenor och beskrivningar på bra övningar. De gör även känseltest om du har känselbortfall.

Ett komplement till citronpressen:
Knyt händerna hårt framför näsan en stund och sträck sedan ut fingrarna så mycket det går, upprepa 5 ggr. Sedan sträcker du upp händerna ovanför huvudet och gör samma sak 5 ggr, sedan ner i samma position framför näsan igen och gör om det 5 ggr igen.

De tipsen som anna skrev är bra men ta kontakt med barnmorskan om detta omgående. I värsta fall kan det bli aktuellt med operation då det även finns risk för nervskada pga denna svullnad som ställer till det hela. Man skär av senan som går från handflatans tumkudde ovanför handleden till lillfingerkudden. Detta lättar på trycket i nerven som går i tunneln i handleden ut till fingrarna. Detta låter man sedn växa ihop med ny vävnad mellan senans ändar.

Jag har själv detta och fick en operationstid vilket låg illa till för mig tidsmässigt för jag skulle bli själv med bara en halvfungerade vänterhand efter operationen. Läktiden är lång 7-8 veckor, och jag skall få bebis snart så det var i senaste laget, bättre är det isf att göra en operation tidigare. Så jag sover med skenor och gör mina övningar så länge.

Lycka till hoppas det ordnar sig

« Tillbaka till trådstarten