Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Tack det samma!

Skrivet av Lotta med Ebba & Alice -01
Såg ditt inlägg längre ner att du har fått astma. Jag förstår att det känns jobbigt för dig att få det beskedet som vuxen. Men samtidigt så kommer även "apotekstanten" fram i mig. Och hon säger att det nu mer finns väldigt många bra mediciner som håller astman i schack bara man tar dem.

Det känns jobbigt att ta kortison när man är gravid, men samtidigt vill jag lugna dig med att säga att när du andas in kortisonet så kommer det inte någon stor mängd som tas upp av kroppen utan det mesta hamnar lokalt i lungorna, och någon fara för fostret är det inte. Men det hoppas jag att läkaren berättade för dig.

Jag hoppas även att han berättade att det är viktigt att du tar kortisonet för det är den som har effekten på inflammationen i luftrören och lungorna (som ju astma är). Och att även om du är bättre så är det viktigt att ta sin kortison morgon och kväll för det förebygger att du behöver få svårigheter med andningen. (Precis som Cissi har skrivt). Bricanyl är bara en symtomlindring då luftrören drar ihop sig eftersom den vidgar dem, men den har inte någon effekt på att "bota" astman. Om du förstår vad jag menar?

Jag hoppas att du inte tycker att jag klampar in och tycker en massa som jag inte har med att göra, men jag vill bara förklara för dig det jag vet om medicinerna, för att kanske lugna dig lite. Det finns även en bra broschyr på Apoteket om astma och jag tror nog att du kan hitta en hel del på hemsidan också, www.apoteket.se

Skönt att höra att du är bättre i alla fall, och du skall se att allt kommer att funka bra senare också.

Kram Lotta

« Tillbaka till trådstarten