Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Åsa försöker sig till att svara

Skrivet av Åsa m Aron o Ruben
1; Är ok att adoptera efter ett otal försök med IVF och annan medicinsk behandling för att man till slut ger upp om ett biobarn?
* Absolut

2, Är ok att adoptera om man redan har biobarn som kommit till via IVF och man inte vill gå igenom det en gång till?
*Absolut

2, Är ok att adoptera för att man vill ha ett barn till men inte är beredd att gå igenom en graviditet och förlossning?
* Ja fast om man nu inte är beredd att gå igenom en graviditet och en förlossning, hur stor är önskan att få barn överhuvudtaget? Beror nog lite på omständigheterna tycker jag.

3, Är ok att adoptera om man redan har biobarn men tycker att man har kärlek, tid och plats för ytterligare ett barn och att det redan finns barn i världen som saknar detta?
* Nja, beror nog lite på omständigheterna här också.

4, Är ok att adoptera ett gravt handikappat barn för att det annars inte skulle ha en chans?
* Hua vilken svår fråga. Om det endast gällde för att inte barnet skulle ha en chans kan man ju donera pengar. Fast vill man verkligen ha ett barn och barnet råkar vara handikappat så ja i så fall.

I vårat fall var det ju att våra adoptivföräldrar tog både mig och min syrra för att dom inte ville separera oss. Däremot stod det i min syrras papper att hon var efterbliven och ev inte kommer klara sig på egen hand typ. Detta var dock väldigt fel.


« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv