Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Birgitta försöker svara:

Skrivet av Birgitta med Moa
Jag har börjat svara på den här enkäten flera ggr men avbrutit för det är väldigt svåra frågor. I grund och botten tycker jag att det är längtan efter barn som är det viktigaste vid adoption.

1; Är ok att adoptera efter ett otal försök med IVF och annan medicinsk behandling för att man till slut ger upp om ett biobarn?
Ja, det tycker jag. Det är naturligt av flera olika skäl att man försöker få barn innan man ger sig på adoption. Det behöver inte betyda att adoption är ett andrahandsval ävenom det naturligtvis kan vara det i vissa fall.

2, Är ok att adoptera om man redan har biobarn som kommit till via IVF och man inte vill gå igenom det en gång till?
Ja, det tycker jag.

2, Är ok att adoptera för att man vill ha ett barn till men inte är beredd att gå igenom en graviditet och förlossning?
Om det finns fara för moderns eller bebisens liv tycker jag absolut att det är ok. Annars också förresten.

3, Är ok att adoptera om man redan har biobarn men tycker att man har kärlek, tid och plats för ytterligare ett barn och att det redan finns barn i världen som saknar detta?
Nja, inte om det är för att man ska göra en god gärning.

4, Är ok att adoptera ett gravt handikappat barn för att det annars inte skulle ha en chans?
Nä, man skall adoptera för att man längtar efter barn.

« Tillbaka till trådstarten