Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Fast folk i allmänhet gör så som du skriver

Skrivet av karin
Jag tror det är ganska vanligt att det ligger stora feta komposter här och var i skogen nära villasamhällen. Och det är svårt att uppfostra folk att inte bete sig så, eftersom det är så praktiskt att lägga trädgårdsavfallet i skogen. Visst, det kan lukta lite surt just när man går förbi, men så länge det inte blir jobbigt för dem som bor närmast, så tror jag det är jättesvårt att få folk att lyda skyltar etc. Jag tror bara det skulle uppfattas som gnälligt. De som gillar att tippa avfallet där skulle bara kompostera skylten eller nått. Men ni har det bra som får trädgårdsavfallet hämtat så ofta. Du får försöka sprida det positiva budkapet till dina grannar så kanske komposten i skogen börjar växa lite mindre fort.

Visst kan du ringa kommun och be dem sätta upp skyltar, men jag tror inte att det hjälper.

Sätt upp skyltar där man ska lägga avfallet istället. Alltså tillfälliga, som står framme bara när det är hämtning på gång. Och skriv på dem i nederkanten att det är otillåtet (och anses fult) att lägga avfallet i skogen där barnen ska leka.

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv