Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Kaukasisk förgätmigej

Skrivet av Jennie, zon 2-3
har jag fallit pladask för och det är en växt som skulle kunna vara något för dig. Det finns många olika sorter med olika bladfärger och blommorna är blå som den vanliga förgätmigejen.
Jag har en bild på en variant i mitt fotoalbum på allt om trädgårds hemsida. http://www.alltomtradgard.se/forum/user_album.php?userid=3490 titta i albumet "Växtporträtt 2004-05-10".

I samma album finns några andra trevliga marktäckare. Tex sockblomma som finns i många olika färgvarianter, bla även vit och gul.
Ett annat tips är lungörten som finns med på samma bild som Julrosen. Även denna finns i flera olika blomfärger som tex vit, blå och röd-rosa.

Sedan finns ju nävor (bla midsommarblomster är en näva) och de finns i olika storlekar och färger och med olika bladformer och det är en mycket bra marktäckare.

Ormöga är också en fin marktäckare som finns med blå eller vita blommor.

Alunrot (Heuchera) är ytterligare en bra växt som finns i massor av olika varianter och som borde kunna trivas bra i det läge som du har din rabatt.

Sockblomman och den kaukasiska förgätmigejen brukar inte vara så billiga i inköp. Jag har dock skickat efter växter från www.blomstergarden.se. De brukar ha lite lägre priser jämfört med handelsträdgårdarna och de har även ofta småplantor till låga priser.

De flesta av växterna ovan är marktäckare som blommar på våren-försommaren och som sedan är vackra iom sitt bladverk. Perenner som blommar senare och som skulle kunna passa in är jag lite sämre på men det finns ju många varianter av dagliljor, bla i gult och orange.

Glöm inte heller vårlökarna för tidig blomning!

/ Jennie

« Tillbaka till trådstarten