Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Jamen då har jag lösningen för er!

Skrivet av karin - som tycker andras problem är mycket roligare än de egna
Å vad jag gillar att lösa andras problem!

Ta bort gräsmatten närmast träden. Sätt spaden en knapp meter från trädets kant, och skär av grässvålen där, och forsla bort den. då blir det lite lägre där = lättare att vattna utan att allt vatten bara rinner därifrån, + lättare att mylla ner gödsel. Det finns gödsel som är som små kulor som är extra bra till träd, vår, sommar och höst. Vattna mycket när det är torrt. Då kommer träden växa en massa. Och om ni helt låter bli att beskära så kommer träden fort få så många grenar att det ger mycket mindre frukt. Frukten som faller puttar man in mot träden, så är de inte i vägen för gräsklipparen. Fast blir det väldigt mycke måste de iväg till äppelkomposten. Jag hade en äppelkompost i höstas, men jag grävde en grop för den i trädgårdslandet som jag slängde äpplena i, och när det började komma flugor slängde jag över jord. Fast mitt träd ger inte alls lika mycket som era gör...

Men iallafall, på några få år kommer skörden minska för er, och ormboet av grenar kommer att ge extra bra bullerskydd. Och ändå kommer träden vara friska och fina, särskilt om man gillar täta grenverk. Oj så bra det blir.

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv