Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Jag tycker...

Skrivet av S-J
.. att o1y beskrev ganska bra vad jag tycker också, att fast jag anser att abort är fel, alltid, så tycker jag att lagar helst skall vara förankrade hos folket. En stark majoritet delar inte min uppfattning om livets uppkomst och dess okränkbarhet och det känns därför inte motiverat att kräva att lagen rakt av anpassas efter minoritetens åsikter. Även om jag egentligen skulle önska det så att säga...

Naturligtvis skulle det i min drömvärd inte förekomma några aborter alls, utan alla skulle se på det som jag ser på det och det skulle därför inte ens behövas någon abortlag över huvud taget. Självklart inser jag att detta är en utopi. För att ta ett litet steg i taget så önskar jag att gränsen för abort till att börja med sänks, till 8 eller 12 veckor kanske. Då omöjliggörs t ex de s.k selektiva aborterna som görs efter fosterdiagnostik....

Jag är för kvinnans frihet, jag är för kvinnans rätt till sin kropp osv. Men jag är också för det ofödda mänskliga livets rätt att fortsätta utvecklas, att fortsätta leva, dess rätt till _sin_ kropp (det har ju en egen även om det befinner sig inuti kvinnan). Kvinnans frihet att bestämma själv borde inskränkas när det är ett annat liv inblandat också, en aldeles unik individ som aldrig mer kommer att skapas.

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv