Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Får jag svara?

Skrivet av AnnaMaria
Eftersom jag jobbar på högstadiet vågar jag mig på ett litet svar även om jag inte lystrar till namnen Allis eller Gladius.

Skloan är en arbetsplats och där gäller samma regler som på andra arbetsplatser dvs. kränkande tal är förbjudet. Tyvärr fattar alla vuxna inte detta utan tycker att "ja,ja, men så säger alltid ungar..."
Om vuxenvärlden accepterar kränkande språk, slagsmål, hot mm så kommer ungdomar göra det. Dessvärre kommer ungdomarna fortsätta göra så även när de blir vuxna.

På min skola har vi inga speciella regler för fult språk. Däremot står det i våra ordningsregler att vi ALLTID tilltalar varandra på ett respektfullt sätt.
Jag minns att min chef (rektor) med jämna mellanrum påminner kollegiet om att inte förbise svordommar och kränkande språk. Vi har även en kurator som är jätteduktig på att jobba med eleverna och hon griper alltid in när hon hör något.

Varje år har någon årskurs tema där respekt för andra ingår som ett av huvudmomenten. På fritidsgården samarbetar man med socialtjänsten och har tjejgrupper, föreläsningar mm. Inget av detta diskuteras som feminism, däremot pratas det mycket om respekt och relationer.

Jag tycker det fungerar bra. Vi har inga större problem med fult språk på skolan men naturligtvis förekommer det. Det viktiga är att man som vuxen då genast tar itu med det, annars växer det som mögel. Vi måste visa att vi ALDRIG accepterar att någon blir kallad fitta, eller kuk för den delen.

« Tillbaka till trådstarten