Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

AnnaMarias skola

Skrivet av Allis
verkar sund och bra, det har så mycket att göra med skolans uppfattning om vad som är ett reellt problem. Att ha en klar handlingsplan och att kollegiet är överens om hur problem ska bemötas är a och o.

Min erfarenhet är att skolpengen spelar viss roll. Jag har mött skolledningar som tror att det blir ett rent h-e om de öppet pratar om de problem som finns och att föräldrar ska flytta sina barn om saker kommer ut. Allra värst var det i en skola där en flicka utsatts för övergrepp av sina klasskompisar. Under flera veckors tid klottrades skolan ner med en massa detaljer om övergreppen och detta jävla klotter togs inte bort!!! Motiveringen var att polisen skulle komma och ta foton på det och se det kan de minsann göra på en pisskvart. Jag jobbade inom kvinnorörelsen då och vi TJATADE oss till att få komma till skolan och prata. Allvarligt talat, vad spelar två tanters inlägg på ett par timmar för roll när en hel lärarkår blundar? Vilka minnen har ungarna när de slutar den skolan en dag och vilka förebilder? Man blir gråtfärdig.

De bästa skolor i mitt tycke är de som säger "ja, vi har problem och vi gör x, x och x för att söka lösa detta". En sådan skola känner jag förtroende för. Sen tycker jag att man först ska diskutera problem med elever och sedan hålla strikt på nolltolerans vad gäller nazism, sexuella trakasserier och mobbing. Om man bara fyar dem utan att förklara varför det är galet så lär det aldrig ändras.

« Tillbaka till trådstarten