Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Långtidsamning och feminism = sant

Skrivet av Monika
Jag har själv funderat en hel del över det här. Min dotter är nu 13,5 månad och jag började jobba när hon var 9,5 månad. Men hon valde dock bort bröstet på dagtid redan vid ca 7,5-8 månaders ålder. Innan dess ammade jag rätt mycket dagtid (typ 5-6 ggr). Min amning har succesivt trappats ner när jag började jobba eftersom dottern helt enkelt är mindre intresserad (nu är det väl några ggr per vecka). Jag kan känna mig lite sorgsen över detta, men tror samtidigt att i mitt fall är det avgörande inte att jag jobbar utan beror nog mera på andra orsaker: vi ger välling i nappflaska (för att vi tycker fördelarna trots allt överväger), jag är gravid i 5:e månader och mjölken smakar klart annorlunda nu (stor mängd råmjölk), jag orkade inte fortsätta nattamma när jag kom in en bit i graviditeten (vilket ju kan ha påverkat hennes intresse för amning även på vaken tid). Så hur mycket detta egentligen beror på att jag jobbar är jag lite tveksam till.

Jag tycker att man visst kan tillämpa fri amning när man är hemma, men ändå gå tillbaka till jobbet efter säg 8-9 månader om man nu bara har möjlighet att vara hemma totalt 13 månader. Jag tror att fördelarna med att barnet får en nära relation till både mamman och pappan överväger fördelarna av långtidsamnin. Men jag kan tycka att amningen KAN få vara viktigare än att man skall dela föräldraledigheten precis på mitten (6,5 månad). Sedan tycker jag att man inte skall glömma att det i samhället i stort inte alls är så himla vanligt att man ammar något alls efter 8-9 månaders ålder (även om det är relativt vanligt på fN).

Jag är inte alls säker på att det behöver bli så att man måste välja mellan långtidsamning och delad föräldraledighet. Tvärtom tycker jag faktiskt att det verkar vara högre andel långtidsammande på den här sidan än i samhället i stort. Detta kan väl ha att göra med att man som feminist inte köper bilden av brösten som sexobjekt och att man redan betraktas som lite konstig av många, så lite långtidsamning gör kanske varken till eller från. Riktigt "normal" är man ju ändå inte.

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv