Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ja det ligger mycket i detta

Skrivet av Monika
Jag tror att motståndet mot delad föräldraledighet i samhället i stort har ganska lite med amning att göra i praktiken. Jag tycker som du att frågan blir kidnappad.

För visst kan man ifrågasätta om långtidsamning överhuvudtaget skall diskuteras i samband med föräldraledighet. Jag menar hur många promille av befolkningen ammar efter barnet fyllt 1 år egentligen. Och hur många ammar egentligen dagtid efter barnet är 9 månader. Inte så värst många va?! Nä, jag menar inte att det är något fel att göra det, tvärtom jag njuter av att fortfarande amma min dotter (13,5 månader). Men om man skall diskutera ur ett samhällsperspektiv blir det ju ändå mest intressant vad flertalet gör. Och min uppfattning är att flertalet mammor slutar senast vid 9 månader och att en liten minoritet fortsätter att amma längre.

Och varför skulle man inte kunna fortsätta att amma även efter man börjat jobba!!?? Det verkar ju vara en omöjlig tanke för många, men själv tycker jag inte att det är så svårt.

Nu är jag lite konspiratorisk, men ibland undrar jag om det inte till stor del är samma folk som höjer på ögonbrynen om man fortfarande ammar när barnet är 8 månader som skriker om att det inte går att dela på föräldraledigheten p.g.a. amningen.


« Tillbaka till trådstarten