Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ang pappas spritvanor

Skrivet av 2much - bf 29/12
Bra inlägg! Jag tycker inte ens att det är särskilt hårddraget. Vi karlar är väldigt bortskämda och som jämställdhetssträvande sådan måste man tänka efter många gånger (och påminnas om) hur man agerar.

Har kanske inte med amningsdiskussionen att göra, men jag tog ett beslut i midsommar (eller dagen efter...) - när min hustru var i 12:e veckan - att dra ner ordentligt på festandet, till exempel. Anledningarna är främst två:
* Jag vill vara med i hela processen på så lika och jämställda villkor det går - och det tar tid att förbereda sig, man kan inte bara poppa fram som jämställd pappa när barnet väl är fött.
* Det är inte särskilt sjyst att "utnyttja läget", som jag vet vissa män gör under graviditeten.
Sen mår man ju dessutom betydligt bättre, för att inte tala om hur mycket pengar man sparar...

Jag säger inte detta för att skryta - vet inte ens om det låter som det - utan för att visa att det faktiskt går att lägga om sina vanor redan från början som man - och tjäna på det. Vill man vara jämställd är det nog dessutom nödvändigt.

Vet inte om jag har någon poäng, men möjligtvis är den att amning, graviditet och rent fysiska skillnader inte behöver vara så stora hinder för jämställdheten om man anstränger sig för att känna in och förstå den andra parten. Inkännandet och empatin är ju en av grunderna i en jämställd relation. Eller?

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv