Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Mycket intressant...

Skrivet av Anette B
... att få ta del av era synpunkter.

Jag måste erkänna att jag är lite förvånad över att det är så många här som både ammat länge och delat ungefär lika på föräldraledigheten. Av de långtidsammare jag stött på (tyvärr rätt få) så har mamman varit hemma länge med barnen och tagit det stora ansvaret. Mina feministiskt medvetna kompisar (också alldeles för få tyvärr) som delat på föräldraledigheten har däremot alla valt att amma mindre än ett år. En av dem anser att långtidsamning är ett sätt att fösa kvinnorna tillbaka till hemmen.

Även om det inte blivit så för mig och min sambo kan jag se risken. Ett av mina tre barn var till exempel väldigt mammigt. Han tog lång tid på sig att acceptera vanlig mat och länge var det bara bröstet som gällde. Jag började arbeta heltid när han var 9,5 månader, och det hade onekligen varit lättare för både honom och hans pappa om han använt napp eller älskat välling i nappflaska. (Vi försökte med det, men kanske inte tillräckligt envetet.)

Jag tycker det har känts lagom att dela föräldraledigheten 50-50. Å andra sidan behöver det ju inte nödvändigtvis vara det bästa att ta hälften var.

En vän som har vuxna barn har berättat att han och hans fru av jämställdhetsskäl delade 50-50 på föräldraledigheten när barnen var små. På den tiden innebar det att hon var hemma tre månader och han lika länge. Så här i efterhand tycker han att det var idiotiskt att hon skulle börja jobba så tidigt.

För övrigt har jag för mig att jag läst om par som valt att flaskmata åtminstone delvis för att pappan ska få vara mer delaktig i barnets första tid. Någon som känner igen det? Finns det rent av någon här som flaskmatat av den anledningen? Det skulle vara spännande att läsa hur ni resonerar!

« Tillbaka till trådstarten