Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Går mot strömmen...

Skrivet av kanjangen
... gör jag uppenbarligen. Jag kan se att det finns vissa problem med jämställdhet och långtidsamning.

En vän till mig är inte alls nöjd med att hans fru fortfarande ammar sonen på 1 1/4 år. Pappan vill kunna åka bort med sonen över en natt - något som inte går då barnet blir vansinnig om han inte får morgonslurken. Pappan känner också att han inte kan ta samma ansvar som mamman då sonen är så fast i att amma. Mamman vill amma, och vill inte ens diskutera det som pappan upplever som ett problem. Barnet har också varit väldigt mammigt - trots att pappan varit hemma mycket (och är fortfarande).

I vår familj valde vi att vara hemma alla tre i sex veckor, för att sedan göra så att jag var hemma i fyra dagar och min man en dag i veckan. Nu har vi bytt schema. Vi kombinerade flaska och amning från att sonen var tre veckor. Slutammat var det vid fem månader.

För oss har det fungerat bra och mannen har kunnat ha sonen själv redan från ett tidigt stadium - utan att jag och mina bröst behövt vara i närheten.

För oss har det känts självklart att inte amma så länge och innan dess kombinera flaska/bröst. Och det handlar om just jämställdhet.

Jag är ingen anhängare av AP eller långtidsamning, kanske skall tilläggas.

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv