Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

ser ingen konflikt

Skrivet av Maria

Jag har ammat min son i snart fyra år och ser inte att det skulle vara ett jämställdhetshämmande val. Vi delar på föräldraskapet i tid och arbete, men kan inte göra exakt samma saker. Amningen är en sådan sak bara jag kan göra.

Min sambo var pappaledig på halvtid från det att sonen var fem månader, sen gick han upp på 80% vid dagisstarten och har jobbat så sedan dess. Jag var hemma på heltid men började trappa upp arbetet lite som det föll sig efter hand och var tillbaka på heltid när sonen började på dagis vid 14 månaders ålder.

Vi har lång föräldraledighet i Sverige och det är såklart jättebra, men jag tycker så mycket fokuseras på de första två åren. Jag vet att viktiga familjemönster cementeras då, men ändå, pappor skulle kunna vara de som jobbar lite mindre när barnen är små och är det tämligen sällan. Synd. Föräldraskapet tar ju inte slut med föräldradagarna.

Folk ger min sambo stående ovationer för att han varit hemma så mycket, men ingen reflekterar över att jag avstått från lönearbete något längre tid i månader räknat (det kommer att jämna ut sig med tiden för all del eftersom han fortfarande jobbar 80%). Det tycker jag säger en del om hur folk fortfarande tänker. Morr.

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv