Om det finns barn som tycker att det är fjolligt att sitta ner och kissa så tycker jag att mitt barn ska känna till det och kunna bemöta det. Jag vill att hon ska veta att det finns de som tycker som vi att det är helt normalt att killar klär sig i rosa och glitter, men jag vill oxå att hon ska veta att det vi tycker inte är den enda sanningen. Att jag säger det har inte alls samma verkan som att möta det i verkligheten.
Att det finns folk som är rasistiska bör barn oxå känna till. Själv är jag för yttrandefrihet då det ger mej en möjlighet att få reda på vad tex. rasistiska grupper tycker och tänker, det betyder inte att jag vill vara näravän med rasister.
Genom skolan får man en liten inblick i vad det finns för olika folk. Att på fritiden hitta de barnen tycker jag är mycket svårare, speciellt att hitta en lämplig naturlig situation då fritiden oftast är "lekträffar". jag vill ju inte att mitt barn ska behöva leka med rasister och våldsverkare, bara ha upplevt att dessa grupper faktiskt finns i verkligheten. Därför är skolan en mycket enkel lösning. |