"Räckt" skulle det så klart vara. Du har så rätt i att det inte är så enkelt som att man har alla vägar öppna för att man är man.
Förutom att vara man och medelklass så ska man ju för örvrigt vara vit också för att befinna sig i gräddfilen. Så det är många saker som spelar in: Kön, klassbakgrund och etnisk härkomst är några och det finns nog fler.
Det finns t ex många välutbilade män med invandrarbakgrund som städar eller bakar pizza för att försörja sig. De håller nog inte med om att män från medelklass får det mesta gratis. De skulle nog säga att det viktigaste för att få en position i samhället är att ha rätt etnisk härkomst.
Jag tror att man ser de problem man själv har. Själv har jag föräldrar med utbildning och jag inser numera att jag i fråga om utbildning och yrke haft mycket "gratis" pga detta. Men det tog ett antal år av mitt vuxna liv innan jag insåg detta. För mig har det aldrig varit särskilt tveksamt att jag skulle klara universitetstudier eller ett kvalificerat jobb, utan det har jag trott varit möjligt. Antagligen för att mina föräldrar har räknat med det.
Men jag ser också hur mycket lättare män med motsvarande bakgrund har det. Det är ett tydligt mönster. Medan män som kommer från hem utan studietradition ofta har det svårare, om de försöker. Men om de väl tagit sig in på kvalificerade jobb glider de nog förbi kvinnorna.
Och kvinnor som ej haft förväntningar på sig att läsa vidare har antagligen ännu större hinder att övervinna. Dels att finna sig till rätta i en ovan studiemiljö och dels att kvinnor inte räknas med som yrkespersoner för att de är kvinnor. Men jag tror att problemet att inte ha srudietraditionen med sig hemnifrån vidsar sig först. Problemet att kvinnor har svårare att få komma till sin rätt i yrkeslivet visar sig ju först när man befinner sig där.
Förlåt om jag är osammanhängande. Är rätt sömnig och måste nog snart lägga mig. Hoppas du kunde följa något av mitt resonemang!
|