Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Men hur vet vi det?

Skrivet av Elanor
Jag har en invändning till ditt resonemang.

Den lyder: Hur vet vi att det är just föräldraledigheterna som gör att kvinnor tjänar mindre än män?

Jag kan tänka mig en rad andra faktorer. De viktigaste låter sig sammanfattas på detta sätt: Män anses viktigare än kvinnor, traditionellt manliga yrkesområden anses viktigare än traditionellt kvinnliga yrkesområden, män väljer att satsa på män för att de är män.

Varför skulle just ett par års bortavaro på grund av barnafödande minska kvinnors möjligheter på arbetsmarknaden. En RIKTIGT rationell arbetsgivare skulle undvika att satsa på män eftersom t ex fler män än kvinnor missbrukar, gör militärtjänst och repövningar stup i kvarten och hamnar i fängelse ibland.

Jag är alltså mycket tveksam till att diskriminering av kvinnor på arbetsmarknaden är en följd av att de är hemma med barn. Det kan lika gärna vara ett svepskäl för att fortsätta betala kvinnor lägre.

Jag vill tillägga att jag själv delat alla föräldraledigheter med min dåvarande make, det är inte det delning som sådan jag vänder mig mot. Men jag är rädd för att feminister lägger för stor vikt vid frågan och bortser från att kvinnor underordnas män just för att de är kvinnor.

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv