Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Kvinnor som väljer karriär är provocerande

Skrivet av Susanne med Viggo -03
Det är ok om hon tydligt valt bort barn helt och hållet, men om hon har barn som hon då anses försumma så är hon per definition en dålig mor och kan därmed kritiseras. Dock tror jag att man ofta kan kombinera barn och karriär om två kriterier är uppfyllda:
1. Barnens pappa tar sin del av ansvaret.
2. Man jobbar på en arbetsplats som är vänligt inställd till föräldraskap.

Jag håller själv på och gör karriär eller vad man ska säga och har ett barn och planerar för minst ett till. Det går bra och jag förväntar mig inte att karriären ska gå lika fort som om jag inte haft barn alls, men det gör ju ingenting. Jag hinner ändå. Och jag försöker prioritera min son så mycket jag kan på min fritid.

Tyvärr har vi en lång väg kvar att vandra innan synen på mammor och pappors karriärmöjligheter är jämställd. Pappan anses vara en bra papap om han är hemma hela 6 månader. Mamman är en usel mamma om hon bara är hemma futtiga 6 månader. Det är vi som måste försöka förändra synen på detta bland annat genom att visa att man inte måste välja antingen jobb eller familj. När det gälelr min egen mamma så är hon för övrigt professor och har verkligen gjort karriär inom den akademiska världen. Samtidigt tycker jag att hon är världens bästa mamma och min stora idol här i livet.

mvh,
Susanne


« Tillbaka till trådstarten