Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ja!

Skrivet av H-n
Det är jätteviktigt för mig! Men hur viktigt det är har jag blivit medveten om först på senare år. När jag tänker tillbaks så var jag feminist redan i lekskolan, fast då visste jag ju inte att det fanns ett sådant ord.

Nu är det absolut så, att jag bara umgås "på allvar" med människor som har ett genusperspektiv. Jag är en social typ, så visst träffar jag andra också, men det blir aldrig någon djupare vänskap om geunsperspektivet saknas.

Ditt exempel med mammagruppen är bra! Jag kände mig rätt ensam hemma när jag vara mammledig, så jag gick på öppna förskolan för att få träffa andra vuxna, eller rättare sagt vuxna kvinnor, för det vara bara mammor där. Det var trevligt då, att få sitta och prata och fika medan barnen lekte. Vi pratade ju mest om hur barnen utvecklades och vilka erfarenheter man hade och sådana problem man ställs inför som nybliven mamma. Det var ett väldigt ytligt, men som jag tyckte ändå avkopplande umgänge. Och barnen trivdes där - de blev ju också lite uttråkade hemma i längden.

Men när jag nu tittar på vilka mamor som jag har fortsatt att umgås med, så är det bara de som har "genusglasögonen" på sig. Även om en del av dem aldrig skulle använda det ordet, så har de ett feministiskt synsätt och det går att diskutera dessa frågor. De utgår t ex inte självklart från att "vi kvinnor" ska laga middag, medan "männen kopplar av med en öl". Sådant klarar inte jag, för då känner jag mig som en Alien. Mina släktingar har t ex inställningen att bara för att jag är kvinna så jag jag sköta allt hushållsarbete, så att min man får "vila". Som tur är har inte min man den inställningen. :o)

Jag tycker nog att fler och fler kvinnor i yngre åldrar verkar ha ett genusperskpektiv och det gläder mig. Jag brukar ju alltid ta upp dessa frågor förr eller senare med nya bekantskaper. Fast det är ju som sagt också så att jag söker mig till männsikor som har ett genusperspektiv. För mig är det livsviktigt!

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv