Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

sen 10 år oich 4 månader

Skrivet av 3-barnsmamma
Då började min son med sina sprutor. Första tiden fick han raseriutbrott, typ tonåringar.

han skulle bli ca 130 cm långt, utan sina sprutor. Idag är han ca 165, och är snart färdigvuxen.

Första tiden tog jag sprutorna, sen var det pappa som gällde. Men sen tog sonen över själv.

Nu i vintras kollade dom honom igen, med MR, och det finns inga fel på honom. Han är "bara" född med tillväxtbrist.

Nu har jag även fått höra att jag skulle behöva kolla mig själv. Jag är 157 lång och ganska fet, speciellt runt magen.

Alla människor behöver tillväxthormoner, även som vuxna. Annars blir man trött och seg och orkeslös.

Jag är glad över att min son numera är längre än mig, och fick chansen att bli så pass lång.

Min dotter gick ett tag på kontroller ett tag oxå, men eftersom hon var tjej, så var det mer acceptabelt att bli kort-

Nu är hon 14 år och ca 152, och är ganska mullig. Lillebror är inte kortast i klassen, men lite småmullig han oxå.

Den äldsta som tar sina sprutor är mager. Inte en gnutta fett på kroppen. Han kanske hamnade i puberteten lite tidigare.

Vid puberteten så skenar tillväxthor¨monerna, och så kommer humörssväningarna. Det var dom vi märkte då han började försiktigt. Och dom vi såg då han ökade ransonen.

Biverkningar finns tydligen inte, annat än att man kan få diabetes tidigare, eller dessa humörssvängningar. Det är ju ett ämne som man saknar och därför tillför kroppen.

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv