Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Carl har oxå...

Skrivet av Annica m Carl o Gustav
..varit väldigt aktiv under sina första år (född v31+5). Ibland har man tänkt att man inte lyckats med "uppfostran" utan varit för slapp eller försiktig med honom. Jag har i alla fall försökt trösta mig med att (som någon sa till mig när han var nyfödd) prematurer har extra energi, går på högvarv fram till 4-5 års åldern.
Vet inte om detta är något "vetenskapligt", men det känns som Carl lugnat sig lite på senaste tiden. Han blir 6 i januari. Nu kan han t ex sitta och rita en längre stund, t o m själv på dagis när de andra leker.
Att er kille skriker på natten kan vara sk nattskräck - det kan drabba alla småttingar premisar eller ej. Att han skriker i andra situationer är ju en form av protest, ett sätt att visa sin vilja eller ovilja. Egen vilja är ju bra egentligen - men kan vara jobbigt för föräldrarna...! Det är ju dax för första "trotsen" snart - kanske är han tidig även när det gäller detta? Förhoppningsvis har han bara den där extra energin som går över när han blir lite större!
BVC kan ju hjälpa till med en utredning men han är nog lite liten för en sådan ännu. Ha en skön jul! Kram

« Tillbaka till trådstarten