Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Barn är...

Skrivet av Totte
inte kapabla att överskåda längre tidsrum, om de inte vill vara hos dig betyder det "just nu".

De kanske har en annan sov-vana som du ska klura ut, kanske läsa en saga med monoton lugnande röst, nattlampa osv. trick. Nattlampa är i övrigt något man bör undvika, man kan ha mys/läs belysning och släcka när barnen sover.

Skyll inte ifrån dig, säg inte att mamma måste vila osv, barn förstår inte det i den ålder.

jag hade det svårt ett tag i samband med skilsmässan o när pojken var orolig lade jag mig i hans säng (eller honom i min), tog honom i famnen (huvudet på armen o hålla om) och han lärde snabt att somna som en stock.

Samma trick fungerade på tösa.

Jag skulle tro att de känner sig otrygga, använd mycket energi just nu på att ge dom trygghet och närhet, det löner sig väldigt bra i längden.

Ha fasta natttider, vi har 20:00 som lägga-sig-i-sängen-tid, jag läser en saga (1 hel Bamse tidning fungerar bra) och sen _ska_ de lägga sig o somna.

Om de skrek gick jag in 1 gång och kollade att allt var bra (kissnödig, törstig osv) och struntade sedan i dom. Jag lyssnade om det var arg- eller ledsen-skrik och struntade i det första.

Speciellt tösa har ett humör så guderna slår kors i taket, hon skrek ilsken skrik i 2½ timmer en natt varefter hon somnade av utmattelse. Det var enda gången det hände!

Enstaka gånger har jag haft barnen liggande och somna på min mage, fungerar jättebra.

« Tillbaka till trådstarten