Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

precis så är det

Skrivet av Eva
även min dotter är drygt två och har varit "trotsig" av och till sedan ett och ett halvt.
Men jag vet inte om "trotsig" är rätt ord egentligen. Hon testar sina gränser - och våra - och hävdar sin egen vilja när hon får chansen. Men så ska det ju vara.
Och visst är det så att man som förälder måste stå emot ibland, men samtidigt måste man ju trösta. Jag tycker att det där ger sig av sig självt. När hon var ett och ett halvt tröstade jag oftare och mer eftersom hon var så liten och själv inte förstod sina känslosvallar. Idag när hon är lite äldre och kan trotsa mycket medvetet emellanåt, kan jag kräva lite mer av henne. Men så fort hittipågråten och hittipåskriket (det där hon använder för att markera att nu minsann ska jag visa vem som bestämmer) förbyts till minsta lilla äkta förtvivlan eller gråt ger jag henne en kram och tröstar - hon är ju fortfarande en liten tjej och behöver främst bekräftelse och värme anser jag.
Vissa saker är absolut nej - allt som är farligt eller som förstör - och då har jag nog ett så bestämt tonläge att det inte brukar bli många sekunders trots efter det. Små barn är duktiga på att läsa av oss och vet när vi menar hundraprocentigt allvar och när de kan töja på gränserna.
Lite gränstöjning tror jag bara är bra - man är inte en gränslös förälder om man låter barn få sin vilja igenom då och då, menar jag. De måste ju också få känna att de ras vilja bär och kan påverka omgivningen. Men allt beror naturligtvis på vad det gäller. Har vi sagt "ingen teve på vardagsmorgonen" eftersom vi inte vill att hon ska titta på teve för mycket och vi tycker att det är bra om hon kommer igång med leken redan på morgonen (hon verkar må bäst av det), ja, då måste vi också i konsekvensens namn hålla fast vid det trots gnäll och trots. Men visst kan hon få tömma en kökslåda med ofarligt innehåll över hela köksgolvet emellanåt, även om det kan vara irriterande för den diskande och matlagande mamman. Den gången måste hennes upptäckariver och vilja att visa sin vilja få komma först.
Ge och ta, ge och ta, ge och ta

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv