Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Jag håller med dig fullständigt, men...

Skrivet av Nina
det är så otroligt svårt att vara en bra bonusmamma när biomamman gör allt för att sätta käppar i hjulet.

Biomamman till mitt bonusbarn, 6årig jättego kille, vill tex inte att jag är med på några informationsmöten angående sexis, utvecklingssamtal på dagis trots att jag träffar hennes son mer än vad hon själv gör.

Jag undrar verkligen var jag ska dra gränsen. Än så länge gör jag det jag tror är bäst för bonusbarnet, engagerar mig alltså. Visar att jag bryr mig lika mycket om honom som om kommande syskon.

Jag har oerhört svårt att förstå biomammor som bara sätter upp regeler för vad bonusmamman får och inte får göra. Jag har aldrig valt mitt bonusbarn och mitt bonusbarn har inte valt mig. Men vi finns i samma familj och då tycker jag att biomamman ska åtminstone känna lite glädje över att det fungerar så bra.

Att inbilla sig att en bonusmamma någonsin kan ersätta en biomamma här helt befängt och det förstår de flesta och det hoppas jag att även oroliga biomammor nån gång ska förstå.

Hm, värst vad ilsket det lät, det är inte meningen.

Slutsatsen av detta tycker jag är; när barnet är hos respektive familj är det den familjens regler och normer som gäller. Självklart undantaget stora beslut.

Alla biomammor och bonusmammor där ute. Lär er att uppskatta varandra istället för att motarbeta så blir alla i familjen gladare och mer harmoniska!

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv