Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Tar mig friheten att...

Skrivet av MargaretA
...besvara dina frågor eftersom även jag arbetar hemifrån under min föräldraledighet inom samma bransch. Visserligen som ekonomiansvarig och inte konsult men jag tror ändå att du kanske kan ha nytta av mina svar. Jag jobbade även hemifrån för fyra år sedan när jag fick mitt första barn.

1) Betalar din arbetsgivare internetkostnader (abonnemang & uppkopplingskostnader)när du jobbar hemifrån? Jag ringer ett 020-nummer för att nå rätt server vilket medför att arbetsgivaren inte står för dessa kostnader. Utöver detta har jag fri mobiltelefon så de kan nå mig och jag kan ringa ut trots att jag sitter uppkopplad.

2) Vilken typ av lön får du från din arbetsgivare? Räknat i % av din månadslön, eller betalt per timme? De gör avdrag för mina föräldraledighetstimmar, resten blir ju kvar som lön.

3) Blir du kompenserad extra (t.ex. får högre lön) för att du ställer upp och jobbar under din föräldraledighet? Nej, inte direkt. Däremot har jag upplevt att jag "räknas med" på ett annat sätt än de som valt att ta ut föräldraledigheten på ett mer traditionellt sätt. Det är ju redan så att föräldraledighet inte ska belasta en då den årliga lönerevisionen görs. Men det är nog en utopi att tro att den ska gynna en.

4) Betalar din arbetsgivare omsorgsavgifter för din lilla pojke under de dagar du jobbar (eller din mamma kanske kommer ställa upp gratis?)? Nej. Om du får igenom det blir du den första som jag hört talas om.

5) Hur skiljer du mellan arbete och jobb när du är hemma (alltså: hur gör du för att känna att "nu jobbar jag" respektive "nu är jag bara ledig" utan att känna stress över jobbet som ligger i rummet bredvid?)? Det var faktiskt ett problem innan jag fick in rutin på den saken. Enligt mig finns det två sätt att hantera situationen. Det ena är att klart bestämma att jag ska arbeta exempelvis 2 timmar per dag eller tolv timmar i veckan och i princip aldrig överskrida det. Det andra är att bestämma att idag gör jag den och den arbetsuppgiften och därefter är jag klar. Ett annat tips är att se till att arbetet aldrig ligger synligt utan antingen i ett rum som man inte passerar annat än när man arbetar eller att man alltid noggrannt plockar undan efter avslutat arbete.

6) Hur håller du den sociala kontakten med arbetskamraterna? Åker du in och jobbar någon dag i veckan - eller, som internetkonsult kanske du mest sitter hos kund utan att träffa "vanliga kollegor" i vanliga fall heller? Jag har struntat i de sociala kontakterna under dessa perioder i mitt liv. De har helt enkelt blivit bortprioriterade. Visst saknade jag det delvis men det fick/får jag ju tillbaka igen.

7) Hur håller du dig uppdaterad med vad som händer på jobbet? Vi har en bra internhemsida samt använder oss flitigt av mail. Personalmötena protokollförs på ett tillgängligt sätt.

8) Har du någon gång tagit med dig din lilla pojke till kontoret och jobbat där? Hur har det fungerat? Vad har kollegor tyckt? Hur har du kombinerat din professionella roll med mammarollen? Har hänt ett par gånger. Men det funkar inte för mig, på jobbet vill jag kunna fokusera mig på det jag ska göra och inte på något annat. Däremot kan barnen följa med mig om jag ska hämta/lämna något och bara ta en kopp kaffe med arbetskamraterna.

9)Har du upplevt problem med att inte vara "visible" på jobbet när du jobbar hemifrån, så att kollegor inte ser och därför inte uppskattar det du gör? Eftersom jag arbetar mest ensam även på arbetet så är jag inte så "visible" även på plats så det var ingen större skillnad. De personer som jag arbetar närmast med såg ju vad jag åstadkom eftersom de var direkt berörda av mitt arbete.



« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv