Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Svarsförsök

Skrivet av AJ och Lilla aj

Jag skulle vilja veta vad ni har för åsikter om barnprogram som visas på TVs olika kanaler? ex:
*Tom och Jerry

De riktiga har charm och en så överdriven våldsamhet att det är groteskt, dvs ofarligt att misstolka som sanning - kul
De nya är lika långtråkigt essenslösa som långrosapanter-varianter mm (de nya Disneys Kalle/Långben osv är dock ganska bra men ofta vedervärdigt tidstypisk musik)

*Pokémon
Sanslöst tråkiga trots smällar och krascher, ingen mänsklig känsla utom i ytliga repliker. Danar en generation av slagskämpar *enbart*, som utnyttjar sina små vänner som vapen. Fy. Men vissa figurer är söta som små figurer.


Hur reagerar/bearbetar era barn våldet i dessa filmer?

Garvar åt det fåniga (Lilltjejjen 8 år, vi ser Stålmannen i femman, han som inte orkar lyfta bilar)

Vilken ålder är barnen?

Vi har sett femmans Simba (lite mysko underton men spännande och varierande händelser i alla 52 avsnitten), då var hon 3-4, och så femmans Nils Holgersson (amatörmässigt tecknat och animerat ibland, ibland lysande, men kul och bra flyt och en klassiker som fått ett eget liv i denna lite småputtriga långserie som borde komma tillbaka, tjusig musik med tycker Dottern, då 5-6 år c:a...). Även den där serien som gick i somras med djuren på väg (i Sommarlovsprogrammen på SVT) och den senare, liknande Bumbibjörnarna i femman, den i SVT är visst en annan serie), när dottern varit 7 och är 8 år.

Får de titta ensamma?
Bara tillfälligtvis, eller om jag vet vad det är.Första tiden, när hon var 2 spelade jag in på video och censurerade lite ruskiga inslag eller sån*t som kunde ge intresse för att göra *farligare* saker, som Pippi Långstrump och naturprogram (ej censurerat Emil), körde då bara video för henne, nå*n gång i veckan om hon ville - oftast stängde hon av teven.


Får de titta överhuvudtaget?
Eftersom hon tittar så lite så är det okej. Hon vill sällan se Bollibompa, Disneydags osv men gärna vakna till Bananerna och spelet när detta går. Vi ser en långfilm om kvällen när vi inte ska upp altför tidigt, Robin Hood har vi nog sett 50 gånger, Lady och Lufsen 20 gånger, Askungen kanske 15 gånger, Långben the Movie kanske 30 gånger puh (ja, Puh kanske tio, då, gånger)

Jag vill få veta vad ni tycker om den här sortens "barnunderhållning

När det gäller gamla tecknade filmer så är de ofta gjorda för vuxna som förspel till biofilmer under Andra Världskriget, och *uppmuntrar* till sadistiskt våld, se Kalle Anka och ekorrarna t.ex., men detta våld får ändå ett moraliskt slut, och är groteskt så det inte upplevs som äkta (ljudet kan vara läbbigt för mindre barn, eller små barn dvs barnbarn som några sa på Dagis en gång).
DE nya är antingen utslätade med bara pangpang (ketchup motsvarande nyare katastroffilmer för s.k. vuxna), eller så har de en underton av att våld är okej mot den man ogillar, OCH DET TYCKRER JAG INTE ÄR BRA.
Då snackar vi om det, om vi ser en så*n film någon gång, tillsammans, och distanserar oss så vi kan tolka ett eget budskap i stället, om hur filmen är gjord t.ex.
Vi har gjort några videoanimationer (men det gick lättare på gamla Super-8:ans tid).

« Tillbaka till trådstarten