Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Min dotter...

Skrivet av Mygga
fyller snart 3 och har perioder när hon väldigt gärna vill spela mycket på datorn. Vi har inga som helst regler för det. Hon kan bli som besatt när hon får prova nåt nytt spel och då vill hon spela jämt och ständigt. Sen tröttnar hon faktiskt till slut och vill inte spela mer, ibland på många veckor. Jag tror att hon är fri att tröttna på datorn just för att vi låter henne sitta när hon vill.

Dessutom vet jag att jag skulle få total-spatt om någon kom och försökte begränsa min datoranvändning till ett visst antal timmar...

Precis som du försöker jag locka med alternativ om jag tycker att det får räcka med datorspel. Det fungerar olika bra olika gånger, oftast beroende på hur energisk och entusiastisk jag själv är. Man får vara lite uppfinningsrik med förslagen och det är klart att ibland orkar man inte det men i så fall orkar man väl inte bråka om regler heller?

Sen tycker jag att man ska fundera på _varför_ man inte tycker att barnet ska sitta vid datorn... annat än "det kan väl aldrig vara bra". Skulle man känna annorlunda om barnet satt och tittade i en bok eller byggde med lego? Enligt mig borde det inte vara någon skillnad.

Däremot tycker jag att min dotter ska röra på sig ordentligt varje dag. Har hon gjort det så bryr jag mig inte om hon parkerar sig vid datorn sen. Annars försöker jag oftast vinkla mina förslag på alternativa aktiviteter mot fysisk aktivitet av olika slag... Jagas, sparka boll, hoppa i sängen - det är inte lika lätt på vintern som det är på sommaren!

På tal om årstider så märks det tydligt här hemma att datorn är bra så mycket mer populär när vi inte kan vara ute på samma sätt. När det inte var overall-tid så ville hon bara gå ut i stället.

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv