Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Stina!

Skrivet av Mygga
Jag tycker inte att det är konstigt att du reagerar, särskilt inte om du har den bakgrunden. Däremot så tror jag att förbud och tidsbegränsningar sällan är någon bra idé. Men där verkar vi ju tycka lika - att avleda är bättre än förbjuda.

Jag känner liksom att det finns risk att det förbjudna eller hårt ransonerade blir extra attraktivt just för att det är förbjudet/ransonerat. Därför undviker jag den vägen.

Jag vet inte så mycket om Internet-beroende så jag vet inte om din dotter verkligen skulle ha högre risk att fastna i det. Däremot tror jag att just rädslan för att föra över ett visst beteende på sitt barn ibland kan öka risken att man gör det. Om man till exempel var väldigt blyg som barn och ens eget barn visar liknande tendenser så kanske man pressar barnet för mycket i sociala situationer så att det blir blygt bara därför.

Jag vet inte om det går att dra en sådan parallell. Vad jag vill ha sagt är att jag tror att det är vettigt att inte göra någon "grej" av det utan vara lite sådär subtilt manipulerande i stället ;-)

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv