Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Förlåt...

Skrivet av Marcus "Elwin" Björs
Ursäkta om jag väcker en kraftig anstöt som ger dig lust att ge mig en rejäl smäll i ansiktet, men jag tycker att du är alldeles för fanatisk.
Nog för att man skall kunna njuta av aktiviteter utomhus, men att helt motivationslöst förbjuda någonting är ingen bra lösning.
Om barnen nu gillar tecknad film, varför inte presentera något som är både underhållande och lärorikt? På så sätt kan barnen bli inspirerade till att göra något. Nu skall jag hitta på en riktigt bra tecknad film, bara för skojs skull. =)

Detta är en tecknad serie om den 12-årige pojken Lars. Han är ofta ensam i skolan och blir väldigt mobbad av de jämnåriga i kvarteret.
En dag när han går hem från skolan ser han ett några killar spela fotboll. Ett skott från bollen råkar träffa Lars av misstag att han ramlar och skrapar armen.
Killarna hjälper i alla fall Lars med skadorna. Lars blir väldigt glad över att det finns människor som verkar bry sig. Han blir intresserad av fotboll, och en av killarna erbjuder honom att komma på en fotbollsträning, och där börjar Lars\' sin resa mot sina drömmar. Ett liv som fotbollsspelare är inte helt felfritt, och man måste lägga ned mycket arbete på att träna för att bli bra.
Det finns människor som tvivlar på Lars i början, då han är väldigt klen och inte ens kan dribbla med bollen.
Lars är dock envis, och vill verkligen ge sitt bästa för att kunna tänja på sina gränser! Han tränar ofta på fritiden och gör sitt bästa på träningen. Snart får han spela med i laget, vilket är en fantastisk ära.
Trots att Lars inte lyckas göra så jättemånga underverk under matcherna, så imponeras lagkamraterna av att han inte ger upp, utan fortsätter jaga bollen, trots att han är helt slut.
Så fortsätter serien i samma stil. Vi får även se Lars konflikter med lagmotståndare och tvivlande vuxna, fast även hur han utvecklas och blir starkare, både i kropp och själ.
Vänskapen spelar också stor roll. Det är plågsamt, men Lars lär hur viktigt det är att tro på alla i laget. Han skaffar sig även många nya vänner i och med fotbollen.

Den tecknade seriens budskap är att man kan bli vad man vill, bara man verkligen ger fanken på att bli det!
Man måste satsa stort för att vinna stort, och har man en kraftfull passion för något så kan man klara alla psykiska hinder och de fleska fysiska hinder som finns.
Ingen är född vinnare.

Det är sådan tecknad film av den här sorten jag vill se på svensk TV!
Jag hoppas att du också försöker se poängen med mitt inlägg. Om det finns en tecknad film som inspirerar barnen att lyfta på sina lata arslen och ägna sig åt något nyttigt så behöver inga föräldrar hålla på att förbjuda en massa.

« Tillbaka till trådstarten