Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Mamma Erik

Skrivet av Tyskan
Märker att du känner dig angripen. Varför? Om du tycker att du gör allt korrekt, måste du väl inte bli sur?

Dessutom missförstod du mig totalt. Jag tycker inte alls att någon ska titta på en film han eller hon inte tycker om. Må det vara Astrid Lindgren (som jag personligen älskar - jag såg dem när jag var tillräckligt gammal för att gå själv på bio och jag har själv inga barn som jag har visat dem till än) eller vilken skräckfilm som helst (som jag inte skulle vilja se). Däremot tycker jag att alla små barn skulle slippa att titta ensam på en ny film. Jag blir så förskräckt när 2-åringar sitta ensam framför TVn! Jag vet inte riktigt var jag skulle drar gränsen i åldern, får en 10-åring titta ensam på en film för första gången eller redan en 8-åring, eller ska man väntar tills de är.......
Det beror nog på både barn och film.
Mitt äldsta barn är snart 3 år gammal och förutom på vissa tillfälle hos andra fick det inte titta på film än. Nu är hon tillräckligt gammal för att man kan börja med en DVD/video som repeteras många gånger tycker jag, men jag ser ingen nödvändighet i det, altså börjar jag inte med det. Hellre läser jag en bok med henne, eller hon läser den ensam eller så pysslar vi/hon, leker... gör någonting kreativt.

Förresten anser jag också att vuxna titta alldeles för mycket på film, men det är nog en annan diskussion.

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv