Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Det jag inte tycker om

Skrivet av Mamma Erik
Det är när man säger att det generellt för alla barn gäller speciella regler när det gäller TV-program.

Jag tror det är olika för olika barn och olika barn reagerar på olika saker, sedan så ser många barn filmer på ett helt annat sätt än vuxna.

Jag är inte Astrid Lindgrenfan, inte så att jag tycker hon är dålig, men det är få filmer och böcker som jag tycker om och vill läsa för min son (som inte är så förtjust i dessa böcker och filmer, Emil är OK, men inte de andra)

Erik är 6 1/2 och han ser på filmer själv, han vet precis vilka filmer han tycker om och vilka han inte få se (och om dessa diskuteras det inte ofta)

Min sambo har två killar sedan tidigare och dessa killar har fått exakt samma riktlinjer som Erik har och det har fungerat bra, de är inga våldsfilmskonsumenter eller så.

Hade vi märkt att Erik drömt mardrömar, inte kunnat hantera filmerna, då hade vi inte låtit honom se filmerna, självklart.

Sedan en annan sak, det är en jätteskillnad att se en film på video, det finns massor av filmer som jag inte tvekar att Erik kan se på TV, men aldrig jag skulle låta honom se på bio.

Men till sist, jag tror vi föräldrar är väl kompetenta och avgöra huruvida våra barn är mogna nog att klara av vilka filmer/videos eller TV-program som de klarar av.

Just nu sitter min grabb helfascinerad av Äntligen hemma, julkalendern är superbra enligt honom, men bollibompa har han egentligen aldrig tyckt om, men Teletubbies var en storfavorit när han var 1-2 år.

Och vi är en TV-tittande familj, vi är tre som bor här, vi har tre TV-apparater och ofta är alla på när vi är hemma

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv