Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Rädsla eller mardrömmar är inte det värsta!

Skrivet av Birgitta, since 1997
Att barnen blir rädda och skrämda eller inte förstår vad som händer i filmerna, vare sig det är barnprogram eller skräckfilm, tycker inte jag är det värsta. Jag tycker det är mycket värre med allt annat som förmedlas i många filmer! Värderingar, ideal, människouppfattning, empati eller snarare brist på empati, osv. Ju mer barnen matas med skit, desto mer fulla med skit blir de...

Även om tex Ronja kan vara skrämmande så är budskapet och grundtemat djupt mänskligt och väldigt vackert. Det finns en sensmoral jag kan ställa upp på och som dessutom är tämligen tydlig även för barn. Ronja och flera andra av ALs filmer är (väl?) från 7 år, alltså inga småbarnsfilmer egentligen! Jag kan tycka att Ronja är helt ok, till skillnad från många vuxenfilmer som kanske verkar mindre skrämmande för stunden, men som förmedlar en fullkomligt vansinnig bild av vuxenvärlden till barnen. En bild de inte kan balansera mot egna erfarenheter eller referenser alla gånger.

Och alla vidriga såpor ska vi inte tala om! Skilda värdar, vita lögner och allt vad de heter. Sånt är definitivt totalförbjudet här.

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv