Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ang: hur menar du?

Skrivet av Marcus "Elwin" Björs
"borde jag, för att vara en god förälder som uppfostrar min dotter till en fredsälskande person alltså sätta henne att spela våldsamma dataspel där våldet "motiveras" med att "det är ert eget fel"?"

Ja? Hur motiverar du våldet för din dotter? Du kan ju för viso tuta i henne att världen är hur underbar som helst, fast då är du ju inte ärlig, eller hur?
Du vet så mycket väl att vi måste erkänna det som händer. Oavsett hur mycket de krigar ute i världen så måste man erkänna att det överhuvudtaget händer, och att det finns en anledning bakom det. De ansvariga är lika mycket människa som du och jag.

"på ditt sätt att argumentera så låter det som om våldsspelens syfte är att göra oss till pacifister, och det betvivlar jag. jag undrar också om det verkligen är så att min flicka går MISTE om något viktigt utvecklingsskede genom att inte spela våldsamma data- och tvspel? vad tror du Marcus?"
Om spelen nu tydligt ger signalerna att våld är ett riktigt helvete så är det ju pacifistiskt, eller hur? Det är väl så du vill ha det som fredsälskande individ?
Det är exakt samma sak som filmer. Även om det förekommer våld så behöver inte det betyda att filmtillverkarna hade det syfte att förespråka våld. Tvärtom vill de kanske visa hur fel det är.
Spelen blir allt mer advancerade och liknar redan interaktiva filmer. Tyvärr verkar vissa tillverkare tävla om att göra spel så våldsamma som möjligt.
Sedan tycker jag inte att alla spel MÅSTE ha våld. Man skulle lika gärna kunna göra ett äventyrsspel spel för barn i 7-8-årsåldern fokuserat på dagens samhälle där huvudpersonen ställs inför en massa val som påverkar spelet till slutet. Det är mänskliga känslor som jag vill att spel tar upp. Då berörs man som spelare.
Det är ju syftet med teater, romaner och film, eller hur? Varför skulle inte spel kunna det, utan måste få en stämpel som leksak?
... inte vet jag.
Om flickan går miste om någonting? Inte vet jag. Om hennes favoritmedium är dataspel så tror jag definitivt att hon gör det. Har hon något annat som tilltalar henne bättre, exempelvis film, böcker, serier, så är det en annan sak.

"är det inte bara så att DU (och många med dig) tycker att de våldsamma spelen är underhållande, och du/ni försöker motivera detta med väldigt krystade resonemang istället för att stå för att "ok, detta kanske inte bidrar till mänsklighetens etiska utveckling, men det är ju KUL."... va?"

Det är en humörfråga, och det är samma sak för andra som sina favoritmedium. Ibland vill vara lättsam och se något som inte är seriöst, utan bara rent underhållande, fast då gäller det att förstå att det bara är fantasi också.
Känner man sig ledsen slår man på sin favoritlåt eller favoritfilm för att få tröst och är man ute efter att se en riktigt bra film så väljer man en film med ett jätteinspirerande budskap.
Det enda jag vlll är att få klart för dig att bara för att ett spel innehåller våld så behöver det inte betyda att det uppmuntrar till våld.

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv