Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Det tror inte jag...

Skrivet av *Min egna teori...*
Jag fundera på hur det såg ut för 100 år sedan. Jag tror inte att föräldrarna hade mer tid att umgås med sina barn då än nu. Då jobbade man 6-7 dagar i veckan, i alla fall mer än dagens 40 timmar. Jag tror att barnen var tvugna att sysselsätta sig själva - vara aktiva. Det fanns inget som matade dem hela dagarna. Som tex TV eller spel. Dessutom var alla barn ute på samma ställe (nåja, någorlunda i alla fall) och lekte med varandra. Jag har funderat på detta i bland på de två senaste ställerna jag bott så har lekplatserna nästan varit tomma - trots att jag vet att i huset har det funnits barn.

Jag tror att som människa väljer man enklaste vägen. Slipper jag komma på något att göra - och istället sätter mig framför TV\'n så gör jag det. Jag tror inte att det är föräldrarnas fel att det har blivit som det blivit däremot är det föräldrarnas fel att det fortgår. Jag tror att barn behöver leka tillsammans i grupp för att de skall fungera bra som vuxna. Lära sig ta hänsyn till andra och att få respekt för andra och andras viljor och erfarenheter.

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv