Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Visst är det lite tråkigt...

Skrivet av Nattugglan
... när barn inte har fått träna på att turas om. Det gäller inte bara datorspelande.

Min stora dotter (6 år) ser det som självklart att man turas om och hjälps åt även framför datorn. Mycket tror jag på grund av att hon är van vid det från dagis. Det dagis hon gick på ingick i ett särskilt dataprojekt, vilket gjorde att de har använt sig av datorer på ett mycket medvetet sett. De hade ett särskilt "schema" över vems tur det var att jobba vid datorn, men övriga kunde sitta bredvid och hjälpa till eller bara vara med. Det var en fröjd att se hur de större kunde låta de mindre göra sina egna misstag och inte direkt tala om hur de skulle göra för att det skulle bli "rätt". Vilka pedagoger! Det är inte alla gånger vi vuxna är lika bra på detta...

Självklart kan inte datorspelande ersätta annan lek när det jäller träning i social kompetens, men det är *en* typ av social samvaro. Hemma är det mycket sällan dottern och hennes kompisar sitter framför datorn. Det blir mest när hon är ensam, eller om någon kompis råkar komma precis när hon är mitt uppe i något...

Levande Böcker har många bra titlar, det håller jag med dig om. Just nu är det Krakels ABC som gäller här hemma. Har ni provat dem, finns i åtminstone två olika svårighetsgrader. Den första är tänkt från 5-7 år och den andra från 8 år om jag minns rätt.

« Tillbaka till trådstarten