Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Min dotter

Skrivet av Helena och Fredrika -97
har alltid haft fri tillgång, är i dag 6 år.
Hon har inga problem med koncentrationen och kan redan nu läsa och skriva.
Hon är lättlärd och smart.
Det är så många mer faktorer än tv man måste titta på.
Temperament i släkten, temperament hos barent, inlärningsförmåga hos släkten och även hos barnet.
Min dotter har lärt sig mycket genom tv, spel och böcker.
Min dotter blir heller inte "fast" i tv:n och det händer att när hon får matteläxa (hon själv har begärt det *s*) så sitter hon och tittar och räknar (med mig bredvid) växelvis så simultalförmåga tycks hon också ha.
Hon har dock samma (o)vana som jag och det är att prata och skall diskutera i undertiden om det hon ser *s*
Du får titta på ditt barn och se efter hur hon reagerar vid tv-tittande för att se hur hon påverkas av det.
Ser du att det blir för negativt tex hon bara sitter helt tyst timme ut och timme in så kanske du får lära in hur man tar pauser (utmärkt sätt att få barn att lyssna på när kroppen säger ifrån. Min dotter vet idag när det är dags att ta en paus från datorn och kommer att veta som vuxen när det är dax med en paus i arbetet och vet hur man lyssnar på sin kropp) och välj med omsorg det hon tittar på :)
Jag kan inte säga vare sig bu eller bä när det gäller tv-tittandet och din dotter då jag inte känner henne eller studerat hennes beteende vid tv:n det kan bara du göra.
Att hon skulle få sämre koncentrationsförmåga pga tv-tittandet har jag svårare att tro.
Det är så mycket mer som spelar in än bara tv.
Rätt utnyttjat tycker jag det är ett bra verktyg till att lära in skillnaden mellan rätt och fel, fantasi och verklighet :)
Om sedan barnet sitter hela dagarna och bara tittar så är det inte bra och om barnet blir kinkigt av att tittat en hel del är det heller inte bra men det är då man utnyttjar det till att lära barnet att känna sin egna kropp.
Att lära sig bryta upp i tid.

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv